Diş sıkmanın riskleri

Diş sıkma öncelikle halkımız tarafından çok basite indirgenen bir rahatsızlıktır. Diş sıkma genellikle uyku sırasında, çoğunlukla da hastanın farkında olmadan yaptığı aşırı çene hareketleridir ve çene eklem problemlerine yol açar. Bruksizm ise diş sıkarken ses çıkmasıdır (gıcırdatma). Genellikle uyku sırasında olan bu durum bazı kişilerde gün içerisinde de ortaya çıkabilir. Hastalığın psikolojik ve fizyolojik sebepleri vardır. Stres, bruksizmin nedenleri arasında önemli bir faktördür. Mükemmeliyetçi, rekabetçi, yönetici konumundaki kişilerde daha sık rastlanır. Hastalığın kadın ve erkekte görülme olasılığı aynıdır. Ama agresif, titiz, rekabetçi kişiler risk grubundadır.

Diş sıkma ve gıcırdatmanın temel sebebi stresin uyurken ortaya çıkmasıdır. Diş sıkma neticesinde ilerleyen dönemler de diş yüzeyinde yıpranma ve dişin sahip olması gereken yapısı kaybedilmektedir ve ilerleyen dönemlerde çene eklemi rahatsızlıklarına da yol açabilmektedir. Yıllarca dişini sıkmış bireylerde , girintiler çıkıntılar kaybolduğu için  bu durum düzgün çiğnemeye engel olur. Devam ettiği sürece oral bölgedeki hasar daha da artar, diş minesinde çatlaklar, dişlerde hassasiyet, mine kırıkları ve renklenme görülebilmektedir.

Girinti ve çıkıntılar git gide silinerek dişlerin düzleşmesine sebep olarak erken yaşta daha yaşlı dişlere sahip olmanıza neden olabilir. Alt çenenin zamanla öne doğru yer değiştirmesi ve konkav (iç bükey) profil görüntüsü oluşması ile birlikte yüz köşeli ve kare şeklinde görünür. Diş sıkma ve diş gıcırdatma yüz kaslarında ve çiğneme kaslarında büyümeye neden olur. Bu da uzun dönemde kare çene görünümüne neden olabilmektedir. Ayrıca bu kaslarda ağrı, hassasiyet, yorgunluk ve fonksiyonel sınırlanma görülmektedir.

Diş sıkma hastalığı, yetişkin insanların önemli bir kısmında görülüyor. Bu konuda en önemli sorunlardan biri de hasta bireylerin, kendilerinde diş sıkma hastalığı olduğundan haberdar olmamalarıdır. Hasta bireyler, hastalığın oldukça rahatsızlık veren semptomları ortaya çıkınca sorunu önemsemeye başlıyor. Dişlerde aşırı hassasiyet, kırılma ya da sallanma, dişlerde aşınma ve çene fonksiyonlarında önemli düzeyde bozukluklar ortaya çıkınca hastalar hekime başvuruyor. Diş sıkma, yetişkin insanlarda görülürse ciddiye alınması ve tedavisi için hekime başvurulması gerekiyor. Ancak çocuklarda görülen diş sıkma ve gıcırdatma davranışı bir hastalık olmayıp, normal ve geçici bir davranış olarak değerlendiriliyor. Diş sıkma vakası yaşayan hastalar, ağız ve diş sağlığı doktorundan randevu almalıdır.