Çene ekleminde görülen rahatsızlıklar

Çene eklemi alt çeneyi kafatası ile birbirine bağlayan dinamik canlı bir dokudur. Çene eklemi rahatsızlığı çiğneme kaslarını tutan ağrı ve fonksiyon bozukluğu sendromudur.Rahatsızlık eklem yüzeyi ve disk arasındaki uyumun bozulmasından meydana gelmektedir. Ülkemizde çene eklemi rahatsızlıkları oldukça sık görülmektedir. Fakat hastaların bir çoğu bu durumun farkında değildir. Hastalarımız genellikle kulak rahatsızlığı şikayeti ile bize başvurmaktadırlar. Bu noktada Kulak Burun Boğaz birimiyle beraber çalışmalarımız olmaktadır. Hastaların kulaklarında ağrı hissetmesinin temelinde ise çene bölgesinde oluşan bir eklem rahatsızlığı yatmaktadır.

Çene Eklemi Rahatsızlığı Belirtileri

Çene eklemi rahatsızlığının; Yemek yerken çenenin yorulması, ağız açma sırasında ağrı hissi,sert bir şey yiyememe, kulaklarda çınlama, yemek yerken çeneden ses gelmesi, çiğneme sırasında ve yüzde hissedilen şiddetli ağrı, dişleri birbiri üstüne kapatırken ağrı hissedilmesi,kulak ağrıları ve kulaklarda çınlama, ağız açma sırasında çenede kayma gibi çeşitli belirtileri vardır.

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Nedenleri

Tek taraflı çiğneme alışkanlığı,diş eksiklikleri,diş sıkma ve gıcırdatma, stres, depresyon,fizyolojik olmayan diş kapanışı, eklemin gelişimsel defektleri,ortodontik bozukluklar ve bilinmeyen faktörler gibi nedenler sıralanabilir.

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Tedavi Seçenekleri

Splint tedavisi,ortodontik tedavi,ilaç tedavisi,egzersizler, fizik tedavi,psikolojik tedavi gibi birçok seçenek vardır. Tüm bunlarla birlikte geç kalınmış vakalarda cerrahi tedavi gereklidir.

Erken Dönemlerde teşhisin önemi

Çene eklemi rahatsızlıklarının sebebinde enfeksiyon olduğu takdirde,hastalar geceleri dişlerini sıktığında çene bölgesinde bulunan jelin iltihaplanmasına sebep olmaktadır. Bu jelin iltihaplanmasından sonra biz yemek yerken, konuşurken bu jel hareketli olduğundan ağrı hissi olmaktadır. Bu durum kasları da etkilemektedir.Bu iltihap tedavi edilmezse ve hastanın dişlerini sıkması kesilmezse bu daha da ilerleyerek kemikte sürtünmelere sebep olmaktadır. Kemikte sürtünmelerle birlikte çıtırtılar da ortaya çıkabilmektedir.Yine tedavi edilmezse kemiğin birbirine vurma sesi gibi sesler gelmektedir. Bu noktada çok daha zor tedaviler gerekmektedir.O yüzden böyle sorunlar ortaya çıktığında mutlaka bir çene cerrahisi uzmanına ya da eklem uzmanına başvurulmalıdır. Bu durum hastalığın ameliyat gerektirmeden küçük müdahalelerle çözülebilmesi için son derece önemlidir.