Çene eklemi tedavisi nasıl yapılır?

Çene eklemi tedavisinde ilk yapmamız gereken şey etkenin ortadan kaldırılması. Rahatsızlığa sebep olan şeyi ortadan kaldırmamız gerekiyor. Bu dişlerin kapanışı ise öncelikle diş tedavisini yerine getirmemiz gerekiyor ya da ortodontik tedaviyle kapanışın düzeltilmesi gerekiyor. Eğer bu dişsel bir şey değil, davranışsal bir şey ise hastalarımıza gece  takmalarını önerdiğimiz bir aletimiz var. Bunun 6 ay takılması gerekiyor. Orada eklem içinde bir enfeksiyon olduğuna inanıyorsak orada ki basıncın düzenlenmesi için  artrosentez dediğimiz bir tedavimiz var. Orada ki basıncı artrosentez ile azaltıp eklem tedavisini tamamlıyoruz.

Çene eklemindeki ağrıların nedenleri nelerdir?

• Sürekli dişleri sıkmak, diş gıcırdatma (bruksizm)
  • Duruş bozuklukları (özellikle başın öne doğru eğik olduğu duruşlar)
  • Çenenin kapanış bozuklukları ve dişlerdeki hastalıklar
  • Tek taraflı çiğneme alışkanlığı
  • Psikolojik sebepler
  • Travmalar, soğuğa maruz kalmak, zorlanmalar (örneğin sert veya büyük bir lokma ısırmak).
  • Genel bağ dokusu gevşekliği, tırnak yeme, sakız çiğneme, devamlı ağızdan nefes alıp verme, çekirdek yeme, pipo içme, uzun süre telefonla konuşma, keman çalma vb. gibi parafonksiyonel davranışlar
  • Tümör, infeksiyon ve iltihaplı romatizma gibi hastalıklar

Çene eklemi hastalıklarında görülen şikayetler nelerdir?

• Kaslarda hassasiyet ve ağrılar: Çene bölgesinde veya yanaklarda hissedilen ağrılardır. Genellikle diş sıkma nedeniyle ortaya çıkar. En çok görülen şikayetlerden biridir.
    • Çene hareketlerinde değişiklik ve kısıtlılık: Eklem anatomisinin bozulmasına ve/veya ağrıya bağlı olarak ortaya çıkabilir.
    • Eklem sesleri: Eklem diskinin yerinden kayması veya aşırı kireçlenmeye bağlı olarak ortaya çıkar.
    • Ağızda kayma: Eklemlerde ortaya çıkan anatomik ve fizyolojik bozukluklar, ağız açılışında ve kapanışında bozukluklara yol açar.
    • Çiğneme düzeninin bozulması: Ağrı, ağız hareketinde değişiklik ve tek taraflı çiğneme gibi etkenler çeşitli çiğneme bozukluklarına yol açar.
    • Ağzı açamama: Ağrıya, eklem anatomisinde değişikliklere ve ileri derecede kireçlenmelere bağlı oluşabilmektedir.
    • Sıkıntı, karamsarlık ve diğer psikolojik bozukluklar: Ağrı, ağız hareketlerinin kaybı ve beslenme bozuklukları sonucu sıkça karşılaşılmaktadır.
    • Kulak çınlaması, baş dönmesi ve halsizlik gibi şikayetler: Çene ekleminin özellikle boyun hareketleri ile yakın ilişkisi sonucu ortaya çıkmaktadır.
    • Kulak, boyun, dişler, hatta burun ve göze doğru yayılan ağrılar: Çene ekleminden çeşitli bölgelere doğru yayılan ağrılar sıkça görülmektedir.

Çeneyi doğru kullanmanın püf noktaları

• Duruş şeklinizi geliştirin: Dudaklar kapalı, dişler açık!
    • Çiğnerken, çenenizin her iki yanını (sağ ve sol) tarafını eşit kullanın.
    • Dişinizi gıcırdatmayı ve sıkmayı bırakın.
    • Sert ve zor çiğnenen yiyeceklerden uzak durun.
    • Doktorunuzun önerdiği ilaçları kullanın.